Na zámek Kratochvíle, do Holašovic a Českých Budějovic

14.8.2014 - ujeto 84 km, nastoupáno 470 m

Zliv - Pašice - Plástovice - Vlhlavy - Malé Chrášťany - Tupesy - Němčice - Mahouš - Olšovice - Netolice - zámek Kratochvíle - Netolice - Grejnarov - Lužice - Chvalovice - Dobčice - Záboří - Holašovice - Čakov - Dubné - Třebín - Mokré - Litvínovice - České Budějovice - České Vrbné - Bavorovice - Hluboká nad Vltavou - Vondrov - Zliv

Holašovice

Zliv, městečko u kterého leží Bezdrev třetí největší rybník v České republice je místem startu našeho dnešního výletu. První významnou obcí na kterou si brousíme zuby jsou Plástovice, pyšnící se stavbami selského baroka jak se alespoň píše v encyklopediích. Po příjezdu do vesničky nás ale čeká rozkopané náměstíčko, to bychom celkem chápali, ale ty tři domy reprezentující styl selského baroka ? No to jsme čekali více.

Další obcí která se takto prezentuje jsou Malé Chrášťany. Opět je to slabé, tady ani nefotím. Jak dále po cestě poznáme, budeme projíždět vesnicemi které nejsou tak známé a přesto jsou tam pěknější stavby.

Plástovice

Tím pádem se celkem rychle dostáváme až do obce Olšovice. A čím je tato vesnice zajímavá. No přece zastihne nás tady přece intenzivní déšť ! Opět. Ale zase máme štěstí. V centru obce mají pěknou autobusovou zastávku, svačíme tedy a čekáme až se déšť přežene.

Po dešti přijíždíme do města Netolice.

Netolice       Netolice

Za Netolicemi stojí zámek Kratochvíle. Náš netrpělivě očekávaný významný bod dnešního okruhu. Zámek je to opravdu netradiční a nádherný a navíc velice pěkně udržovaný. Nad alejemi stromů které vypadají jeden jako druhý člověk žasne.

Na oficiálních stránkách zámku se můžeme dočíst toto: Zámek Kratochvíle - stavba, která nemá v Čechách druhé poloviny 16. století obdoby. Je výrazem okázalé velkorysosti předního velmože království Viléma z Rožmberka. Ve své konečné podobě představuje jeden z klenotů stavitelského a  dekoračního umění doby renesance.

zámek Kratochvíle  zámek Kratochvíle  zámek Kratochvíle  zámek Kratochvíle

zámek Kratochvíle      zámek Kratochvíle

A jak jsme dnešní trasu jeli ? Níže po kliknutí je možné celou trasu vidět na přehledné mapě a po kliknutí na odkaz pod mapou i s dalšími podrobnostmi.

Podrobné informace o trase "Na zámek Kratochvíle, do Holašovic a Českých Budějovic" na "Cykloserveru".

Od zámku se vracíme do Netolic po cyklostezce která ovšem končí uprostřed louky a tak nám nezbývá než se prodírat kolem rybníka na cestu. Od radních města je to pěkný šprým !!!

Směřujeme dále a po cestě nechtě zastavujeme v obci Záboří. Důvodem jsou opět kapky deště. Ale vše zlé je k něčemu dobré. Můžeme si v klidu prohlédnou centrum vesnice které architekturou významně převyšujeme výše zmíněné obce Plástovice a Malé Chrášťany. Zajímavé je že se o Záboří nikde nepíše ...

obec Záboří

Jsme v obci Holašovice. A tady teda na nás vytahuje selské baroko těžký kalibr. Nevím co více k tomu napsat. fotografie snad poví více.

Holašovice     Holašovice     Holašovice

Holašovice     Holašovice     Holašovice

Když se pořádně rozhlédneme a občerstvíme, jedeme na okraj obce, kde místní zemědělec posbíral na poli kameny, postavil je na louce a prohlásil že je to Holašovické Stonehenge a že v tomto kamenném kruhu působí tajemné síly. Využívá toho, že do obce přijede nespočet turistů z důvodů prohlídky místní architektury.

TO JE MŮJ SOUKROMÝ NÁZOR.

Pokud by byl pozemek volně přístupný budiž, ale vybírat vstupné ?

Holašovice

Nyní se podívejme na výškový profil dnešní trasy.

Obrázek profilu trasy se po kliknutí zvětší.

profil

Z Holašovic sjíždíme do Čakova a tady bych chtěl upozornit, že ačkoliv jedeme po oficiální cyklostezce číslo 1100 vede tato po frekventované silnici a nejede se vůbec v pohodě! Silnice nemá žádný odstavný pruh a míjí nás vysokou rychlostí spousta aut.

Proto v obci Dubné odbočujeme na žlutou turistickou značku a v pohodě již dojedeme až do Českých Budějovic.

První významné zastavení v tomto městě je na Dlouhé Lávce, kde můžeme krásně vidět soutok řeky Malše s řekou Vltavou.

soutok Malše (zleva) s Vltavou                Dlouhá Lávka

Stojíme na přesně čtvercovém Náměstí Přemysla Otakara II které s rozměry 133x133 m patří k největším náměstím u nás. Dominantou je budova radnice a Samsonova kašna, ale i ostatní budovy jsou velice hezké a udržované. Snad žádná nevybočuje svojí architekturou z daného stylu. No a samozřejmě hned za náměstím na severovýchodní straně na nás kouká velice známá Černá věž.

České Budějovice                České Budějovice

Propleteme se uličkami kolem náměstí a kolem bývalého mlýnského náhonu sjíždíme k řece Vltavě kolem které jedeme po cyklostezce. Po výjezdu z města jsme překvapeni kvalitou stezky, asfalt je mimořádně rovný a míjíme se se spoustou in-line bruslařů a cyklistů i s malými dětmi. V kombinaci s majestátným modrým a překvapivě pomalým tokem řeky po pravici je to velice relaxační projížďka.

Přijedeme až do obce České Vrbné, kde je vodní elektrárna, mohutný jez (již víme proč tok řeky byl tak klidný a pomalý), plavební komora pro lodě a sklápěcí most. Také je odtud odbočen umělý kanál pro vodácký areál, u kterého zastavujeme a díváme se jak borci trénují jízdu na divoké vodě.

Dlouhý most     České Vrbné     vodácký areál

Lidé na bruslích a kolech ale vesele pokračují dále, jsme tedy právem napjatí kam až tato kvalitní trasa povede ! Vždyť již vjíždíme do obce Bavorovice ! Nicméně stále se jede vesele dále a tak začínáme mít podezření, že trasa povede až na Hlubokou ! Ano a je to tak. Z Českých Budějovic se dá po nádherné stezce dojet popřípadě dobruslit až na Hlubokou.

Stezka nás přivede ke sportovně zábavnému areálu, který je pod zámkem Hluboká a navíc vedle je vybudováno golfové hřiště. Před chvíli se tady prohnal deštík, obloha je zamračená, ale slunce již vykukuje z mraků, je již podvečer, stíny jsou dlouhé a toto vše způsobí že zámek Hluboká a okolí vidíme v tak nádherném světle na které se asi jen tak nenatrefí.

zámek Hluboká                Munický rybník

Propleteme městem a okrajem Munického rybníka kolem ZOO Ohrada míříme do Zlivu.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na cykloserver.cz Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie