Jedovnice a Moravský kras - jižní okruh

9.5.2014 - ujeto 39 km, nastoupáno 530 m

Jedovnice - Rudice - Olomoučany - rozcestí Nový hrad - Adamov - Stará huť - Býčí skála - jeskyně Výpustek - Křtiny - Bukovina - Jedovnice

jedeme do obce Rudice

Druhý den naší pidi dovolené se vydáváme jižním směrem od městysu Jedovnice k obci Rudice. Míjíme závrty ( propadlá místa země, kde vsakuje voda do podzemních prostor) a obhlížíme i zajímavý přírodní úkaz Rudické propadání. Jedná se o bývalý jeskyní systém, kterému se propadl strop a postupem tisíců let se spojil s okolním terénem.

Rudické propadání je nejmohutnější propadání v Moravském krasu. Začíná propadem Jedovnického potoka který se na povrch dostane zase až u Býčí skály, což je podle dostupných zveřejněných údajů přes 13 kilometrů.

Na této dlouhé cestě podzemím, která byla celá zpřístupněna až v roce 1985 ! se vody Jedovnického potoka propadnou do hloubky 90 metrů a také Obří dóm, což je jedna z největších prostor v Česku.

Celý systém jeskyní, sifonů a vodopádů je samozřejmě veřejnosti nepřístupný.

ubytování Jedovnice          obec Rudice          Rudické propadání

Po příjezdu do obce Rudice samozřejmě zastavujeme u velice zachovalého a udržovaného větrného mlýna holandského typu, ve kterém je expozice týkající se geologie, mineralogická expozice a expozice speleologická.

Hned za obcí, prakticky na jejím nejvyšším místě je nádherný kostel sv. Barbory, který byl vysvěcen roku 2002. Trošku mi připomíná stavby staré Anglie.

větrný mlýn Rudice          rozcestník Rudice          kostel sv. Barbory v obci Rudice

A jak jsme dnešní trasu jeli ? Níže po kliknutí je možné celou trasu vidět na přehledné mapě a po kliknutí na odkaz pod mapou i s dalšími podrobnostmi.

Podrobné informace o trase "Jedovnice a Moravský kras - jižní okruh" na "Cykloserveru".

Z Rudice klesáme celkem dlouho po asfaltu, těsně mineme obec Olomoučany a najedeme do lesa. Malinko stoupáme a najíždíme na Hradskou cestu. Je označena výrazným památníkem na kterém jsou uvedeny základní údaje o době stavby a parametrech této cesty, několik citátů a také sluneční hodiny.

Následuje lesní úsek, ze kterého je v určitých místech již vidět paneláky města Blanska. Sjíždíme ale pořád z kopce až dojedeme k rozcestníku Nový hrad. K samotnému hradu ale nezajíždíme a pokračujeme jak jinak - zase z kopečka.

památník Hradská cesta          památník Hradská cesta          rozcestník Nový hrad

Přijíždíme ke křížení železniční trati s řekou Svitavou a cyklostezkou číslo 5. Na tomto místě je odpočívka a také je zde známá studánka Pod Hradem u řeky Svitavy na cestě z Blanska do Adamova. Anebo na opačné cestě. :-) Hned vedle je také památník Jana Žalmana.

Kolem řeky Svitavy nádherným údolím jedeme směrem do Adamova. Po chvíli se v tomto údolí začnou objevovat mohutné průmyslové stavby krabicového typu. Je to hnus. Do tohoto prostředí byla natlačená fabrika Adamovské strojírny.

Jsme ve městě Adamov. No a protože lidé pracující ve strojírnách museli někde bydlet, vzniklo na prudkých údolních svazích sídliště. Jeden dům nad druhým - terasovitě rozmístěný. Z jednoho domu k druhému se chodí po příkrých schodech. Silnice se klikatí v prudkých serpentinách.

Děláme si legraci, že pokud chce někdo přejít z jednoho místa ve městě na druhé, musí si nutně vzít pohorky, protože je to docela slušný turistický výšlap !

Zároveň jsme dnes na nejnižším místě naší trasy a od teď budeme prakticky již jen stoupat.

Studánka Pod Hradem u řeky Svitavy          město Adamov          Adamovské strojírny - město Adamov

Nyní se podívejme na výškový profil dnešní trasy.

Obrázek profilu trasy se po kliknutí zvětší.

profil

Opět hlubokým údolím tentokráte kolem Křtinského potoka pokračujeme příjemným stoupáním až ke Staré huti která je též nazývaná Františčina huť. Tato huť byla vlastně původním průmyslovým objektem v oblasti a až poté se z důvodů rozšíření výroby se část přesunula k vesničce Adamov a způsobila dále její obrovský rozvoj. Celá huť je velice dobrém stavu a je přístupná pro prohlídku. Ve vedlejší budově je Expozice železářství.

Stará huť - Františčina huť  Stará huť - Františčina huť Stará huť - Františčina huť - panoramatický snímek  Stará huť - Františčina huť

Jen o kousek dále, vlevo od silnice je vývěr Jedovnického potoka. Po své 13-ti kilometrové cestě podzemím se znovu objevuje na povrchu. Je to neklamná známka toho, že za moment musíme být u Býčí skály.

vývěr Jedovnického potoka                  informační tabule vývěru Jedovnického potoka

Ano a je to tak. Objevuje se obrovský skalní útvar Býčí skála ke které je na louce před ní umístěno několik informačních tabulí. Místo má bohatou historii, bylo zde učiněno množství cenných vykopávek a v neposlední řadě za 2. světové války tady byla i německá vojenská továrna. Ze zavěšených úchytů a lan je zřejmé, že je místo vyhledávané také lezci.

Svůj název má skála podle sošky býka, která byla nalezena jako jedna z prvních v novodobých dějinách.

Býčí skála    Býčí skála    Býčí skála    rozcestník Býčí skála

A opět šupi šupi do kopce až k další jeskyni. Je to jeskyně Výpustek. Na celém objektu je ale vidět, že ještě v nedávné době sloužil k vojenským účelům. Pro veřejnost byly prostory zpřístupněné až v roce 2008 ! Objekty sloužily před válkou jako muniční sklady, po dobu války tady Němci vyráběli letecké motory a po válce zde byl vybudován dokonce protiatomový kryt.

Dodnes je vidět masivní železné dveře maskované kamufláží a správní budova vypadá jako právě opuštěná kasárna což i byla. Využíváme posezení ke krátkému odpočinku.

jeskyně Výpustek          jeskyně Výpustek          jeskyně Výpustek

Čeká nás příjezd do obce Křtiny. Tato obec se pyšní mohutným chrámem jména Panny Marie a hned sousedícím zámkem. Je vyhledávaným cílem turistů a je významným poutním místem. Objíždíme si celý komplex, jdeme se i podívat do ohromného chrámu s bohatě zdobenými stropy a interiérem.

Přestávku si děláme v cukrárně, kde si dáváme dobrou (ne brazilskou) kávu. Drobnou nevýhodou chrámu je, že se nedá vlastně nijak celkově vyfotit. Využívám tedy možnosti nejpěknějšího bočního pohledu a ze čtyř snímků se mi podařilo udělat panoramatickou fotografii.

obec Křtiny                  kostel a zámek Křtiny

Zbývá vystoupat do obce Bukovina a z ní zase sjet dolů k rybníku Olšovci a jsme v Jedovnici. Tady se u autokempu zastavujeme na občerstvení a jsme v cíli naší cesty.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na cykloserver.cz Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie