Údolím řeky Bystřice přes Libavsko

7.9.2013 - ujeto 69 km, nastoupáno 780 m, naklesáno 1 090 m

Moravský Beroun - Stará Libavá - Zlatá lípa - Červená hora - Podlesí - StaráVoda - Město Libavá - Heroltovice - Domašov nad Bystřicí - Jívová - Smilov - Hrubá Voda - Hlubočky - Mariánské údolí - Posluchov - Fort Radíkov - Svatý Kopeček - Olomouc

Bazilika Navštívení Panny Marie na Svatém kopečku

Kaňonem řeky Bystřice. Tím se chceme vydat po proudu řeky dolů. Místem začátku trasy je městečko Moravský Beroun. Aby trasa nebyla tak krátká a málo náročná zajedeme se ještě podívat na Zlatou lípu, meteorologickou stanici na Červené hoře a do zaniklé Staré Vody.

Vlak má odjíždět z Olomouce v 8:59 a tak již po půl deváté jsme na nádraží a nakládáme bicykly do vagónu označeném symbolem kola. Za chvíli přijde průvodčí, že si máme přestoupit a kola pojedou v tomto speciálním vagónu bez dozoru. Přeprava osob je vyloučena, vůz nemá automatické zavírání dveří. Vzbuzuje to velikou nevoli mezi cyklisty, ale není zbytí. Kol přibývá a tak se pokládají jedno na druhé. No, kdo má nového miláčka a je citlivý na nějaký ten šrám musí trpět. Vlak nakonec ke všemu odjíždí s 15 minutovým zpožděním.

Tím že je nádherný slunný den, jsou na dalších zastávkách za Olomoucí další cyklisté a kol přibývá. Nakonec je vagón plný - dle mého odhadu bude kol kolem čtyřiceti. Co kdyby chtěli vystoupit první ti co mají své bajky úplně zaházené dalšími vehikly ?

Vystupujeme tedy v Moravském Berouně. Měli jsme bicykly hned u schůdků při vstupu do vozu a tak je rychle bereme a honem pryč od chaosu který začal. Na tomto místě již totiž vystupuje první várka cyklistů a rošáda s překládáním kol začíná.

A jak jsme dnešní trasu jeli ? Níže po kliknutí je možné celou trasu vidět na přehledné mapě a po kliknutí na odkaz pod mapou i s dalšími podrobnostmi.

Podrobné informace o trase "Údolím řeky Bystřice přes Libavsko" na "Cykloserveru".

Stoupáme za Moravským Berounem přes obec Stará Libavá směrem na Guntramovice až k větrným elektrárnám, kde odbočíme na polní cestu a přijíždíme k památníku bitvy z roku 1758 o níž se mimo jiné na Wikipedii píše toto:

Bitva u Domašova byla bitvou mezi rakouskými a pruskými jednotkami u moravské vesnice Domašov nad Bystřicí, která se odehrála v rámci sedmileté války 30. června 1758 a jíž předcházel menší střet u Guntramovic 28. června téhož roku. Rakušané, jejichž jednotkám veleli generálmajor Ernst Gideon von Laudon a generálmajor Josef von Žiškovič, napadli a zničili obří konvoj se zásobami pro pruskou armádu obléhající Olomouc. Rakouské vítězství zachránilo město a pruský král Fridrich II. Veliký byl nucen vyklidit Moravu.

Moravský Beroun            větrná elektrárna           Památník

památník                rozcestník

Stoupáme dále po polní cestě k dalšímu významnému místu a tím je Zlatá Lípa. Jedná se o místo ke kterému se váže spousta legend a pro nás to bylo výborné místo na svačinku. Veškeré legendy a fakta která se váží k tomuto místu je možno přečíst na informační tabuli která je tady umístěna.

Zlatá Lípa       Zlatá Lípa       Zlatá Lípa

Za malý kousek cesty nás čeká vystoupat na nejvyšší bod dnešní trasy a tou je Červená Hora. Stojí tady vysílač a meteorologická stanice. Donedávna tady byla i kovová konstrukce z 2. světové války, kterou tady měla luftwafe a sloužila k navádění letadel. Protože se ale ve větru hýbala, narušovala přesnost seismického měření stávající meteorologické stanice a tak byla stržená.

Červená hora       Červená hora       Červená hora

Sjíždíme přes Podlesí a najíždíme do Vojenského prostoru Libavá a naším dalším cílem je Stará Voda. Vlastně tato obec neexistuje, zbyl z ní pouze zachráněný a obnovený kostel na kterém je možno dodnes vidět pozůstatky ruských nápisů. O celém místě existuje spousta volně dostupných informací - např. tady. V těsném sousedství kostela je možné dodnes vidět pozůstatky mohutného kláštera.

Stará Voda       Stará Voda        Stará Voda

Pokračujeme po silnici z "kočičích hlav" a projíždíme podivuhodným městem Město Libavá, kde je vše v majetku státu a které se krčí ve vojenském prostoru. Opouštíme tato místa a sjíždíme z náhorní planiny serpentinami do Domašova nad Bystřicí, kde se zastavujeme v hospůdce na občerstvení a právě až tady se napojujeme na trasu vedoucí kolem řeky Bystřice.

Město Libavá             Domašov nad Bystřicí

Údolí - v některých místech dokonce spíše kaňon kterým protéká řeka Bystřice je také využit pro vedení železniční trati a k vidění je několik tunelů a spousta mostů vysoko překlenující údolí řeky. Trasa vede po šotolinové, či mírně kamenité cestě se spoustou výmolů a za mokra bahnitých míst. Je spíše vhodná pro horská kola.

V jisté části trasy jsme také svědkem opravy elektrického vedení za pomocí bagru :-) jak je vidět níže na fotografiích. Cesta je tak úzká, že nebylo možné stroj nijak objet a tak musíme čekat na dokonání díla.

údolí řeky Bystřice         údolí řeky Bystřice         údolí řeky Bystřice

Nyní se podívejme na výškový profil dnešní trasy.

Obrázek profilu trasy se po kliknutí zvětší.

profil

Přijíždíme do místa kde se trasa dělí na dva směry. Nahoru pro "suchý" objezd řeky a spodem pro terénní trasu přes brody. Volíme dobrodružnější cestu. První brod se vyzouváme a přecházíme s botami na řidítkách na druhou stranu. Vody není moc, ale přece jen to není jen tak. Další dva brody se nám daří přejít po kamenech naskládaných přes řeku a poslední čtvrtý se mi zdá mělký - ten pojedu. Přece se nebudu znovu zouvat, ne?

No dopadá to samozřejmě tak, že se zastavuji uprostřed řeky, kolo mi na hladkých kamenech prokluzuje a mi nezbývá než seskočit. No tak to bychom měli.

rozcestí         rozcestník         brod

V mokrých tretrách a bez ponožek jedu dále. Jsme v Hrubé Vodě. Tady se povrch stezky mění na zpevněný asfaltový. Ovšem příjezd na nádraží a pohled na bývalý hotel a "centrum obce" je smutný. Fotografie řeknou více než slova.

Hrubá Voda               Hrubá Voda

Naštěstí je Hrubá Voda dlouhá a její dolní část vypadá podstatně lépe. Dokonce je zde nějaký nový či rekonstruovaný hotel se zajímavou vyhlídkovou kupolí. Fotím, ale slunce je absolutně proti, tak alespoň dokumentačně.

Hrubá Voda hotel Akademie

Projíždíme Hlubočkami až do Mariánského Údolí, kde řeku Bystřici opouštíme a stoupáme nahoru do obce Posluchov. Tady projíždíme kolem ranče dále až k vysílači Radíkov. Je tady spousta lidí a také restaurace. Je to evidentně turistické místo lehce dostupné z Olomouce a Svatého Kopečku.

Samozřejmě nemůžeme minout Fort č.2 Radíkov, kam zajíždíme na obhlídku. Ovšem tento fort není v moc dobrém stavu, nicméně se tady konají prohlídky a dokonce má toto místo turistickou známku.

vysílač Radíkov         Fort č.2 Radíkov         Fort č.2 Radíkov

Po lesní cestičce míjíme davy turistů a objevujeme se hned u vchodu do ZOO na Svatém Kopečku. Dlouho se ale nezdržujeme, proplétáme se mezi krámky a projíždíme obcí až k dominantě tohoto místa a tou je Bazilika Navštívení Panny Marie na Svatém kopečku.

Opět všude přítomné krámky a stánky. Využíváme toho k občerstvení, no a poté již následuje obhlídka baziliky. Jsou tady mraky polských turistů a v prodejně suvenýrů není problém nakoupit za zloté a prodejce dokonce rutinně polské "zlotuwky" i vydává na zpět.

Ovšem vyfotit baziliku je problém. Je tak veliká a není moc kam ustoupit. Když ustupuji, zároveň klesám hluboko pod její úroveň a perspektivní zkreslení fotografie by bylo otřesné.

Fotím tedy tři snímky z blízkosti, na každém je baziliky kousek a doma je spojím do jedné panoramatické fotografie. Jak se to povedlo je možné vidět níže.

Bazilika Navštívení Panny Marie na Svatém kopečku

Nyní sjezd přímo od baziliky dolů a po krásné cyklostezce až do Olomouce, kde máme zaparkované auto kterým jsme ráno přijeli na vlak.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na cykloserver.cz Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie