Za perlami Rychlebských hor

12.10.2013 - ujeto 40 km, nastoupáno 940 m,

pozor na prvních 17 kilometrech nastoupáno 660 metrů !

Javorník - Hraniční potok - Hoštický potok - U Tří lip - Pod Bílou Skálou - Vysoký kámen - Pod Bílou Skálou - Letiště - Celnice - Pod Celnicí - Rozhraní - Zálesí - Buk - Kaštanová alej - Račí údolí - hrad Rychleby - Čertovy kazatelny - Javorník

hrad Rychleby

Na trasu se vydáváme až po jedenácté hodině. Ráno jsme s odjezdem do Rychleb nepospíchali, čekali jsme zda nás vůbec počasí "pustí". Je sice zataženo, na vrcholcích hor se válejí mraky, ale hlavně neprší a tak můžeme vyrazit na podzimní barevnou projížďku Rychlebskými horami.

město Javorník             rozcestí Hoštický potok            hájenka Hoštický potok

Startujeme z města Javorník a vydáváme se po silnici směrem na Travnou. Hned za městem ale odbočujeme doprava a držíme se červené turistické značky až přijedeme na rozcestí Hoštický potok - hájovna. Tady se stáčíme doleva a potom červenou značku opouštíme abychom dojeli ke kapli v Horních Hošticích.

A tady již začínáme stoupat a tak to bude mnoho dalších kilometrů.

rozcestí Horní Hoštice  stoupáme na Vysoký kámen  stoupáme na Vysoký kámen  stoupáme na Vysoký kámen

Během celého stoupání se mění počasí, chvíli je mlha, chvíli se dere lesem sluníčko, což vytváří velice pěkné a efektní kontrasty a zpříjemňuje nám to velice cestu.

A jak jsme dnešní trasu jeli ? Níže po kliknutí je možné celou trasu vidět na přehledné mapě a po kliknutí na odkaz pod mapou i s dalšími podrobnostmi.

Podrobné informace o trase "Za perlami Rychlebských hor" na "Cykloserveru".

Přijeli jsme na rozcestí U Tří Lip. Tady je první záchytný bod, kde chvíli odpočíváme. Dalším takovým místem bude za nedlouho následující rozcestí Pod Bílou Skálou. Nejvíce nás v těchto místech rozčiluje, že houby by se daly sbírat i skoro přímo z kola, ale kam s nimi ??

rozcestí U Tří Lip           rozcestí U Tří Lip           rozcestí Pod Bílou skálou

Z rozcestí Pod Bílou Skálou jedeme terénem z kopce k vyhlídce a významnému místu Rychlebských hor. Jmenuje se Vysoký kámen. Cesta k němu vede terénem a nejlépe je, držet se červené turistické značky. Poslední desítky metrů jsou velice těžko sjízdné. Ale jsme tady.

pod vyhlídkou Vysoký kámen

Místo je to nádherné, jen dnes nám není souzena vyhlídka do kraje, na Jeseníky, na jezera v Polsku - je celkem hodně zataženo a jen mlha, ta je vidět dobře. A tak si alespoň na chvíli sedáme a odpočíváme.

Vysoký kámen  Vysoký kámen  Vysoký kámen  Vysoký kámen

Nyní se podívejme na výškový profil dnešní trasy.

Obrázek profilu trasy se po kliknutí zvětší.

profil

Tak a teď zase terénem zpět na rozcestí Pod Bílou Skálou a konečně si můžeme vychutnat trochu sjezdu. Sjíždíme k budově bývalé celnice. Před světovou válkou sloužila jako celnice na hranicích s ČR a Německem. Nyní je za hranicemi Polsko a celnice slouží jako hospoda a obchod.

Zajímavostí je, že ačkoliv je na českém území, není na ní ani jeden český nápis.

celnice                         celnice

Musíme se od rozcestí Celnice přesunout dále, ale znamená to několikrát prudce klesnout a poté zase znovu stoupat. Přitom projíždíme přes rozcestí Rozhraní za kterým je brutální stoupání (tlačím kolo) a když přijedeme nad obec Zálesí, prudce se setmí. Mlha je tak hustá že by se dala krájet ! :-) Myslím že na níže uvedených fotografiích níže je to jasně vidět. Pak když za pár stovek metrů vystoupáme na nejvyšší bod trasy, rozsvítí kluci světla na kole a iluze skoro večera je ideální.

rozcestí Rozhraní          Rychlebské hory            Rychlebské hory

Nyní sjezd na rozcestí Pod Reslovým křížem a poté již po nádherné lesní asfaltce šupajdíme pod korunami barevných stromů na rozcestí Buk. Ze samotného Buku je již jen torzo.

rozcestí Pod Reslovým křížem   rozcestí Pod Reslovým křížem   rozcestí Buk   rozcestí Buk

A zase po nádherné asfaltce klesáme údolím Račího potoka až na odbočku Pod Rychleby. To co jsme si nastoupali na začátku trasy si přece nyní musíme sjet, ne ? Následuje krátká tlačící pasáž abychom se dostali k hradu Rychleby. Stoupání je to po rozbité cestě a velice prudké - jede je jen Honza.

U zříceniny hradu je informační tabule, která je součástí dětského okruhu po zajímavostech v okolí a tak jsou informace podány velice populární formou. Pokud někoho infotabule zajímají, mám je nafocené a publikované na tomto webu v článcích o Rychlebech z loňska.

rozcestí Pod Rychleby         u hradu Rychleby         hrad Rychleby

Malý kousek od zříceniny hradu Rychleby je další významné místo Rychlebských hor. Jsou to Čertovy kazatelny, nebo někde je uváděný název Čertova kazatelna. Tam míříme nyní. Stoupáme lesní cestičkou po červené turistické značce. Cesta je velice dobře sjízdná a je tady nádherně. Spousta barevného listí na cestičce, spousta barevného listí na stromech sklánějících se na cestou.

Jsme na místě. Z Čertových kazatelen se nám otevírají fantastické výhledy do Račího údolí a na sousední kopce. Na pravý kde stával hrad Rychleby a na levý, kde stával zámek Wüste Schloss. Jsem na tomto místě podruhé v životě a vím že se tady chci pokud to bude možné vracet. Líbí se mi tady i v celých Rychlebských horách.

Rychlebské hory  Rychlebské hory  Čertovy kazatelny  Čertovy kazatelny

Neodolám a pokouším se o panoráma. Počasí není nejlepší, fotím z ruky, ale ... alespoň jsem to zkusil. Jak se mi to povedlo je možno vidět níže.

Račí údolí

Tak tady jsem předložil fotku tak jak ji mám běžně v galerii a tady je volně ke stažení v plném rozlišení a plné velikosti 16 MB.

Jsem na tomto místě - na Čertových kazatelnách - podruhé v životě a vím že se tady chci pokud to bude možné vracet.

Líbí se mi tady i v celých Rychlebských horách.

Tento kraj mi učaroval.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na cykloserver.cz Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie