Hřebenovka z Bumbálky přes Bobek na Konečnou

12.11.2011 - ujeto 40 km, nastoupáno 960 m,

Počet cyklistů které jsme potkali na trase - NULA !!!

Staré Hamry - Samčanka - cyklotrasa 6180 - Bílá - dřevěný kostel sv. Bedřicha - sirný pramen Smradlavá - Salajka - Bumbálka - Masarykova chata - Smutníky - chata Sněžná - chata Kmínek - Hluchanka - Bobek - Konečná - rozcestí Mlýn - rozcestí Černá - Staré Hamry - Samčanka

Beskydy

Je 10.42 hodin a my stojíme na parkovišti ve Starých Hamrech u restaurace Samčanka a připravujeme se vyrazit po modré turistické značce a také po souběžné cyklotrase 6180 směr obec Bílá. Chceme se dostat na beskydský hřeben táhnoucí se mezi Bumbálkou a pohraniční obcí Konečná.

Zobrazit místo Hřebenovka z Bumbálky přes Bobek na Konečnou na větší mapě

Po krátkém úseku trasy vedoucím po hlavním cestě odbočujeme doprava společně s modrou turistickou značkou a stoupáme nahoru po lesní asfaltové cestě. Stejným typem cesty vlastně dojedeme až do obce Bílá. Kolem hotelu Pokrok projíždíme a zastavujeme až u dřevěného kostelíka svatého Bedřicha.

Staré Hamry - Samčanka   Staré Hamry - Samčanka      kostel sv. Bedřicha - Bílá

Nyní se chytneme zeleného turistického značení a nebo cyklotrasy 6176 a za malou chvíli se dostáváme mimo obec a pomalinku stoupáme nahoru. Toto stoupání bude čím dál tím prudší a je nepřetržité až nahoru na Bumbálku. Dobře je to vidět na profilu trasy.

profil

Další naší zastávkou je sirný pramen Smradlavá který vtéká do stejnojmenné říčky. Charakteristické závany pachu po zkažených vejcích nás nenechávají na pochybách, že voda tady pramenící je opravdu bohatě nasycen a.

Za rozcestím nazvaném Údolí Velké Smradlavé opět začínáme sledovat modrou značku a stáčíme se doprava směrem na Salajku. Tady v lesích nás čekají velice nádherné a kontrastní scenérie. V zastíněných místech lesa panuje zima a námraza, tam kde se dostane slunce panuje barevná teplá podzimní pohoda.

pramen Smradlavá  pramen Smradlavá  podzim  rozcestí Salajka

Níže nabízím foto krajiny panoramaticky v plném rozlišení. Klik pro otevření.

podzim

Na rozcestí Salajka malá pauza a pak po žluté značce a po panelové cestě, kterou v zápětí vystřídá cesta vysypaná velkými kameny stoupáme na Bumbálku. Jen co přestanou kameny a cesta se vylepší, terén se zalomí a prudce stoupáme na samotný hřeben. Jsme nahoře, na Bumbálce u hraničního kamene se Slovenskem.

Vyjel jsem to, ale pocit, že mi plíce vyletí z krku je velice silný.

Salajka  Bumbálka  Masarykova chata  Masarykova chata

Tak, konečně jsme na hřebenu, plíce mám na svém místě a tak svištíme po červené turistické značce. Jsme na místě kde stojí Masarykova chata. Potud byla cesta asfaltová, velice luxusní, dále nás čeká terén.

Konečně.

Nicméně dlouho ale nejdeme. Hned za chatou se nám otevírají nádherné výhledy, takže neodolám a fotím. Tady jsme na velice svěžím vzduchu, ale hnědavý pás na obzoru nám bohužel signalizuje do jakého prostředí se budeme vracet.

Beskydy

Přes pidi sedlo Smutníky se prokousáváme lehčím terénem až k po sobě dvěma sousedícím chatám. Je to chata Sněžná, ta leží na české straně hranice a chata Kmínek, která je už ovšem asi 2 až 3 metry na slovenské straně. Jeli jsme tedy již kolem tří horských turistických chat, ale musím bohužel říci, že žádná z nich nepůsobí extra útulným dojmem. Kolem je nepořádek a vůbec na mě nepůsobí správným horským dojmem.

Je zajímavé, že estetickým vítězem je nejmladší z nich, chata Sněžná - v provozu od roku 1999. Dvě další, které tady jsou "odjakživa", působí i takovým dojmem.

Smutníky   chata Sněžná   chata Kmínek   chata Kmínek

Za chatou Kmínek je prudké stoupání - neděláme frajery a kola pěkně vytlačíme a pokračujeme drsnějším terénem do Kelčovského sedla. Cestu si vychutnáváme, i o nějaký ten skok není nouze. Přijíždíme na rozcestí Hluchanka. Tady mám připravené dvě varianty jak dále. Stále po červené a po hřebeni, nebo objížďkou po cyklotrase 6182 přes Kavalčanky ?

Volíme tvrdý terén. Ooops. Opět musíme slézt z kola. Ale jen na malý kousek cesty. Stoupáme a stoupáme terénem zase někam do 900 a výše metrů nadmořské výšky.

Výhledy zejména na Slovensko jsou parádní, cesta je úplně bez bahna (pršelo naposledy 27. října) takže je to jen o tom pořádně zabrat do pedálů. Jsme na rozcestí a nad námi jsou chalupy pod vrcholem Bobek. Dalším to naším cílem.

rozcestí Hluchanka            pod Bobkem             pod Bobkem

No a pro změnu výjezd na samotný vrchol Bobek je zase do extra kopce. A nebo že by únava ? Nicméně jsme nahoře a vrcholová foto se musí udělat. Stejně tak fotografie výjimečných scenérií, které můžeme z tohoto místa na obě strany vidět.

vrchol Bobek    vrchol Bobek    vrchol Bobek    vrchol Bobek

Celé místo je velice dobře udržované, dá se tady i posedět, ale jelikož nám computery ukazují teplotu 4 stupně, raději si jen čteme informační tabuli a chystáme se k odjezdu.

vrchol Bobek

Tak a teď dorazit zbytek hřebene až do obce Konečná a poté se jen spustit dolů do údolí zpátky k autu. Nasazujeme tedy k finiši a protože cesta se již mírně svažuje a vede po suchých uježděných horských loukách, je to ten pravý horsko - cyklistický zážitek.

Cestou samozřejmě nemohu nevyfotit odlesněný hřeben Gruň a na něm jasně viditelnou turistickou destinaci Švarná Hanka v pozadí s dominantou Lysé Hory. Z tohoto pohledu ji zase tak často nevidíme.

Beskydy                Konečná               Konečná

Jsme v obci Konečná, která je rozetnuta vedví hraniční čarou. Odtud jedeme po asfaltových lesních cestách. Nejprve po modré značce na rozcestí Mlýn a potom po zelené značce na rozcestí Černá. No a odsud již po silnici nazpět k autu

Pravý podzimní výlet na kolech je u konce.

Počet cyklistů které jsme potkali na trase - NULA

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na Google Maps Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie