Údolím řeky Moravice na Kružberk

3.7.2010 - ujeto 64 km, nastoupáno 1035 m

Žimrovice - chtěli jsme po cyklostezce 551 - Nýtek - Podhradí - hrad Vikštejn - Dubová - stromová alej - Radkov - Nové Zálužné - Mokřinky - Jánské Koupele - po červené značce - po zelené značce - Staré Lublice - Nové Lublice - Mladecko - Pilný Mlýn - po žluté značce Hory - Mikolajice - Štáblovice - restaurace u zámku - po cyklo 6221 - Vendelín - Žimrovice

Stromová alej

Vyrážíme již v 8.20 hod. z centra Žimrovic po cyklostezce 551 směrem do Podhradí. Těšíme se na malebnou cestu sevřeným údolím Moravice kterou cesta kopíruje. Jaké je naše překvapení, když nás již za pár metrů upozorňuje navigační tabule že, cyklostezka 551 byla přeložena na druhý břeh řeky Moravice. Jsme z toho chvíli zmateni, ale nenecháváme se odradit a jedeme původní trasou a jsme zvědavi jaké překvapení nás čeká a proč byla stezka přeložena. Trasa vede také lesní oborou a tak při vjezdu žertuji a kladu Honzovi na srdce, aby si toho vážil, protože je možné, že tady jede poprvé a naposledy. Že za přeložením cyklostezky 551 musí něco být a že je možné, že oboru pro průjezd zavřou. Jak je smutné, že zatím sám nevím jak blízko asi jsem pravdy.

Jak potom následně zjišťuji, na popud ochránců přírody bylo opravdu vyhověno žádosti o zrušení a přeložení cyklotrasy 551. Má vést prakticky souběžně s červenou turistickou značkou. Tuto trasu jsem si několikrát prošel a projel na kole a musím konstatovat že pro běžné cykloturisty je velice nevhodná. Dokonce se rozběhla podpisová akce petice za vrácení cyklostezky 551 na původní pravý břeh řeky Moravice. V každém případě stav je nyní takový, že cyklostezka 551 vede nyní po levém břehu řeky, ale po původní trase na pravém břehu lze stále normálně projet. Žádný zákaz tam zatím není. Takže kdo si troufne bez značení, může se směle vydat původní trasou a má to i tu výhodu, že nepotkává prakticky žádné turisty. :-)

Jedeme tedy až nad osadu Nýtek a tady se zkoušíme spustit dolů mezi domy. Projíždíme dolů až k řece Moravici k lomu. Projíždíme dál Podhradím a prudce serpentinami stoupáme nahoru na hrad Vikštejn. Na tomto místě jsme již loni byli.

Údolí Moravice  Údolí Moravice  Vikštejn  Zámek Dubová

Projíždíme obcí Dubová a zastavujeme u místního zámku. Na ten se přemístili vlastníci hradu Vikštejn. Nyní zámek slouží jako dětský domov. Hned za obcí Dubová začíná nádherná stromová alej, která se táhne až k obci Radkov. V Radkově odbočujeme na Nové Zálužné a prudce padáme do Mokřinek. Tady se zastavujeme na občerstvení ve středisku Bílá Holubice.

Pokračujeme do bývalého lázeňského městečka Jánské koupele. Jak to tam dnes vypadá ??? Nevím jak to popsat. Zmar. Nebudu to popisovat, více řeknou fotografie a popisek u každé z nich.

Jánské Koupele   Jánské Koupele   Jánské Koupele   Jánské Koupele

Červenou značkou pokračujeme přes chatovou oblast až přijíždíme do obce Kružberk. Slunce pálí a tak míříme do restaurace Sklípek ve Staré škole. Obědváme tady a občerstvujeme se točenou kofolou a také točeným Birellem. Začínáme prudce stoupat po zelené značce přes Staré Lublice do Nových Lublic. Stále se držíme zelené značky a začínáme klesat do obce Mladecko. Zelená značka je místy prakticky nesjízdná, je tady hodně tlačících úseků a příště bych raději volil objížďku po lesních cestách mimo tuto značku.

Mladeckem jen projíždíme a neznačenou spojkou se dostáváme na rozcestí Pilný mlýn. Vede tady žlutá značka a my odsud zase stoupáme. Uff, začíná toho být dost. Však při pohledu na graf trasy jsou vidět pěkně zuby, jak celý den jezdíme nahoru a dolů. A v tom vedru...

Za mini obcí Hora nás žlutá značka zase potrápí těžkou sjízdností, opět by bylo lepší ji kousek objet po lesní cestě. No, nicméně klesáme dlouhým sjezdem do obce Mikolajice a za ní vede odbočka na Štáblovice, kde je náš další cíl restaurace u právě rekonstruovaného zámku. Kofolu tady sice nemají nic moc vychlazenou, jak je vidět na fotce koruny stromů tady pěstují do krychle :-), ale interiér restaurace je naprosto úžasný. Nechápu jak v takové obci jako Štáblovice je možné něco takového. Kouhoutek na vodu ve tvaru kohoutku, vše v kamenu a dřevě. Opět více povědí fotografie.

restaurace   restaurace    restaurace

Šup, šup, už jsme dlouho nejeli do kopce. Rychle nahoru do obce s nádherným názvem Vendelín. Tady nemůže chybět foto a potom už sjezd do lesa a předpoklad dojezdu z kopce do Žimrovic. Ale děláme chybu a zabočujeme lesem právě na opačnou stranu a trak opět stoupáme. Za chvíli si omyl uvědomujeme, vracíme se a poté tedy už onen dojezd do Žimrovic.

Vendelín                       Vendelín

Dali jsme si dneska do těla jen co je pravda, ale opět jsme viděli kus nádherné krajiny a spoustu zajímavostí. A TO SE VYPLATÍ. :-) :-) :-)

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na Google Maps Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie