Okolo Kružberka a Slezské Harty na sopky bruntálska.

5.7.2010 - ujeto 76 km, nastoupáno 1091 m

Hráz přehrady Kružberk - po cyklo 6144 - hráz přehrady Lobník po cyklo 6146 - Dvorce - Křišťanovice - Velký Roudný - Roudno - Volárna po zelené značce - Nová Pláň - rozcestí Černý Most - po modré značce - na cyklo 6161 - Venušina sopka - Mezina - Lávový proud u Meziny - Lávové proudy u Meziny - po cyklo 6162 - Rázová - Leskovec nad Moravicí - po cyklo 6142 - hráz přehrady Slezská Harta - Slezská Harta Moravská Harta - bývalá obec Medlice - bývalá obec Kerchartice po cyklo 503 - hráz přehrady Kružberk

Velký Roudný

Na rozdíl od minulé trasy nám po ránu počasí nepřálo. Vyjížděli jsme z Ostravy směrem na hráz přehrady Kružberk za deště a spoléhali na polskou předpověď počasí, že to nebude tak hrozné. Na Kružberku jsme sjeli pod přehradní hráz k Penzionu Velké Sedlo, kde jsme za celodenní poplatek 30 Kč zaparkovali auto a plni přesvědčení že TO nespadne nasedli na kola a vyrazili. Za malou chvíli putování po trase 6144 máme odbočit vpravo a tam přejíždíme přes podivnou hráz. Vypadá to jako menší přehradní hráz. Na mapě s údivem zjišťujeme že se jedná opravdu o vodní nádrž Lobník, Je vlastně spojena s Kružberkem a slouží jako retenční - odkalovací nádrž.

Po několika kilometrech kolem Kružberka stoupáme k obci Dvorce. Vítá nás prostředí jaké jsme čekali šedivo a smutno. Následující obec Křišťanovice má sice velice zajímavý název, ale vzhled obce je zase šedivý a smutný.

Kružberk                Dvorce                  Křišťanovice

Za Křišťanovicemi trasa opět stoupá. Však má proč, blížíme se Malému Roudnému. V názvu má sice Malý, ale je jen o 9 metrů nižší jak si předem Honza nastudoval a jak nás všechny nyní informoval než Velký Roudný na který se chystáme vyšplhat. A za chvíli poté co míjíme po levé ruce Malý Roudný, jsme u odbočky na Roudný Velký. Snažíme se jet co nejdéle na kole i když jen z hecu. Seskakuji z kola a Honza jede ještě o pět metrů dále. VYHRÁL. Pak nezbývá než tlačit. Nahoře nás čeká dřevěná rozhledna, zavřená kaple a hlavně všude strašně vysoká tráva. Lezeme na rozhlednu, ale výhled je prakticky jen asi v úhlu 60 stupňů. Ale zase si mohu říci že jsem byl na sopce.

Velký Roudný  Velký Roudný  Velký Roudný  Velký Roudný

Kousek od rozhledny ještě obhlédneme Čertův kámen a potom už jen brutální eňo něňo sjezd po louce. Vzduch sviští, kolo naříká, cinká a skáče a já se modlím ať v té rychlosti něco na kole nepraskne. Zastavuji. Uff. Dobrý. Jedeme směrem po silnici na rozcestí Volárna a odsud po zelené značce přijíždíme do obce Nová Pláň.

Jsme v šoku. Po šedivých a smutných domcích v předchozích obcích na nás kouká maximálně udržované moderní domy. Zastavujeme u koupaliště a koukáme. Koukáme jednou, koukáme dvakrát, navzájem se ujišťujeme že vidíme dobře. Ano je to tak, !!! z kostela !!! je penzion a restaurace U jelena !!!! My si sedáme na koupaliště a dáváme si občerstvení a vychutnáváme si opravdu příjemné a klidné místo s příjemnou obsluhou a Egonem. Kdo tam byl, ví kdo to Egon je. :-)

Nová Pláň                    Nová Pláň

Sjíždíme na rozcestí zelené a modré turistické značky Černý most a následujeme modrou značku. Je to totiž ZKRATKA. Abychom se jinak dostali na cyklotrasu 6161, museli bychom zajet až do Valšova. Tak si cestu usnadníme. Po asi 400 metrech mizí modrá značka v prudkém kopci a v bujné nově zasazené mladé zeleni kombinované s kopřivami a maliním. Neseme kola nahoru, že ještě kousek zkusíme a určitě to už bude lepší. Ale cesta se čím dál víc ztrácí a je prudší. Prakticky šplháme nahoru. Obrátit se nazpět se nás už zase ale také nechce a t tak bojujeme. Jsme nahoře. Otíráme pot, ošetřujeme rány (symbolicky) a jedeme po oné trase 6161 na kterou jsme se VÝHODNĚ DOSTALI ZKRATKOU. ZKRATKY JIŽ NE!!

Přijíždíme na odbočku k Venušině sopce. Po příjezdu na vrchol nás čeká lavička v kráteru, spousta náletové dřeviny a výhledy na Velký a Malý Roudný. Toť vše. Alespoň informační tabuli bych čekal. Jsme v obci Mezina. Dalším naším cílem je Lávový proud u Meziny.

A tak to je jiná káva. Překvapivě vysoké a rozměrné dílo přírody. Sedíme v němém úžasu z mohutnosti skály a na druhé straně z naší nicotnosti. Rozměry skal nejlépe vyniknou v porovnání s velikostí lidské postavy. Srovnání je tady.

Pokračujeme po trase cyklostezky 6162 která nás zavede k břehům přehrady Slezská Harta, kterou vlastně kopírujeme. Cestou se ještě zastavíme na prohlídku staré vápenné pece a už jsme v Leskovci nad Moravicí. Odtud sjíždíme na hráz přehrady Slezská Harta.

Lávový proud                Lávový proud                 Vápenná pec

Po prohlídce díla sjíždíme serpentinami pod hráz a tady zase koukáme na hráz a výtokové otvory z kterých s rachotem tryská voda. Je to živel a obrovská síla. Starou silnicí pokračujeme přes obce Slezská Harta a Moravská Harta na silnici číslo 46.

Slezská Harta                              Slezská Harta

Hned před mostem odbočujeme zase na starou cestu vedoucí přes bývalou obec Medlice a Kerchartice, které byly zlikvidovány z důvodu výstavby vodního díla Kružberk. A teď už po hlavní cestě ještě kousek a jsme před hrází přehrady Kružberk. Zde odbočíme vlevo a kolem horolezeckých skal přes most přes řeku Moravici přijíždíme opět k Penzionu Velké Sedlo.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na Google Maps Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie