Přes Štramberk na Šostýn a Hukvaldy - aneb Lašská trasa

5.6.2010 - ujeto 66 km, nastoupáno 879 m

Stará Ves nad Ondřejnicí - Petřvald - Mošnov - Skotnice - Příbor - po žluté značce - Štramberk - Janíkovo sedlo - Šostýn po žluté značce - Lichnov - Tichá - po žluté značce - Měrkovice - liška Bystrouška - Hukvaldy - po modré značce - Kopčanka - Hájovský Dvůr - Příbor- Kateřinice - Trnávka - Stará Ves nad Ondřejnicí

Příbor

Tuto trasu začínáme tak, že se dopravíme autem do Staré Vsi nad Ondřejnicí a parkujeme u zámku. Logicky tedy vedou první metry trasy k této renesanční stavbě. Bližší informace o historii zámku jsou tady. Je zajímavé že kolem jsme projeli v předchozích letech mnohokrát, ale nikdy nás nenapadlo se na tento objekt podívat z tohoto pohledu. Musím konstatovat, že zámek je opravdu nádherný. Alespoň z tohoto venkovního pohledu.

Jedeme rychle před místní vesničky do Skotnice, kde u restaurace U Žabáka máme první krátký odpočinek. Fičíme na Příbor a tady se po krátkém zaváhání v orientaci na trase ocitáme nechtě v blízkosti náměstí. Samozřejmě toho využíváme a zastavujeme tady. Na náměstí jsou zajímavé kontrastní budovy, od vyloženě škaredých, neudržovaných, až po nádherně opravené stylové domy. Velice zvláštní je i radnice ze které přímo čiší 30-tá léta ve kterých byla postavena.

Zámek Stará Ves nad Ondřejnicí  Příbor - náměstí  Příbor - náměstí  Příbor - náměstí

Sjíždíme zpět na cyklostezku, kterou jsme omylem opustili a další zajímavost, kterou chceme v Příboře najít je rodný dům Sigmunda Freuda - světoznámého zakladatele psychoanalýzy. Po příjezdu k nádraží se podle mapy tento domeček snažíme najít. Necháme si poradit místními obyvateli a po příjezdu na místo se musíme smát. Uličkou od domu vidíme opět náměstí kde jsme byli právě před chvílí. No co, tak jsme se trošku projeli a poznali Příbor.

U rodného domu Sigmunda Freuda - který je funkční i jako muzeum - stojí železná pohovka s polštáři jako symbol psychoanalýzy. Samozřejmě si nemůžeme odpustit se na pohovce nevyfotit. Myslím, že velkou zajímavostí je i to, že Freud se z Příbora odstěhoval s rodiči již jako tříletý. :-) No ale turistická atrakce to je, ne ???

rodný dům Sigmunda Freuda   Freudova pohovka   Freudova pohovka   Freudova pohovka

Vyjíždíme z Příbora po žluté značce směrem na Štramberk. Již za chvíli před námi vidíme Bílou Horu s vysílačem sloužícím i jako rozhledna a samozřejmě i nejznámější siluetu Štramberka - Štrambersků trúbu. Do Štramberka na náměstí přijíždíme přes ulici lemovanou dobovými domečky a za chvíli již sedíme v hospůdce Městský pivovar. Tady obědváme a při jídle sledujeme motorkářskou svatbu. Ženich v kůži, nevěsta v kůži, všichni svatebčané v kůži a šílený randál projíždějících motorek. To je krátká charakteristika tohoto obřadu.

Po obědě projíždíme Štramberkem dolů a po malé chvilce odbočujeme doleva a chystáme se k návštěvě botanické zahrady. Zahrada je založená poměrně nedávno a tak asi bude trvat minimálně dalších deset roků než my obyčejní nebotanikové tady něco zajímavého uvidíme. Zatím je to pro nás rozlehlý opuštěný lom s lidmi kteří klečí u rostlin, které bychom my normálně přešli a ani si jich nevšimli!!

Štramberk   Štramberk   Štramberk   botanická zahrada

Jsme u nádraží Štramberk. Tady následujeme červenou značku, která nás navede po silnici až k odbočce na značenou "Lašskou naučnou stezku". Tato se nachází v lokalitě Šostýnské vrchy a našim hlavním cílem jsou pozůstatky hradu Šostýn.

Tvrdě stoupáme po rozbité terénní stezce. Jo, tak tady je to záhul. Protínáme sjezdovku, kocháme se výhledy na Kopřivnici a přijíždíme na rozcestí Janíkovo sedlo. Odtud vede odbočka k oné zřícenině. Jelikož nyní cesta prudce padá, jsme za malou chvíli u pozůstatků hradu Šostýn. Jsme zklamáni. Opravdu tady není z hradu skoro nic a tak po přečtení informační tabule obracíme a jedem zpět na Janíkovo sedlo. Odpočíváme před prudkým technicky náročným terénním sjezdem kde se budeme držet žluté turistické značky. Jo, tak bylo to náročnější než jsem myslel a navíc znásobeno rozbitým a blátivým povrchem. Bikerská lahůdka.

Šostýn   Janíkovo sedlo   Janíkovo sedlo   Biker

Jsme v údolí v Lichnově. Najíždíme na silnici a rychle se po asfaltu přesouváme do obce Tichá a tady hledáme opět žlutou turistickou značku, která nás má zavést do Měrkovic k Hukvaldské oboře. V pohodě ji nacházíme a opouštíme obec Tichou. Daleko za obcí končí asfaltový povrch na samotě - kdysi sloužící jako zemědělské družstvo - a vjíždíme na louku.

Tady ovšem začne drama. Louka je po povodních a intenzivních deštích jako houba a ačkoliv se pohybujeme po svahu a voda by měla teoreticky stékat dolů, boří se nám nohy několik centimetrů do bláta. No, musíme to projet, není zbytí. Bojujeme statečně a konečně začíná opět zpevněný povrch. Jako blátivé koule dojíždíme do Měrkovic. Míjíme místní vyhlášenou zvoničku a za moment si otevíráme vrata do hukvaldské obory.

Jako vždy na tomto místě se kochám nádhernou scenérií s MÝM STROMEM a jedeme dále. Lidí na cestě začíná přibývat, neklamné to znamení že se blížíme soše Liška Bystrouška. Stojí tady jako pocta místnímu rodákovi Leoši Janáčkovi.

Čekáme až na nás vyjde řada na focení, pohladíme si lišku po ocase, má jej pěkně ohlazený a najednou se ocitáme přímo v Hukvaldech na náměstí.

krajina                     biker                      Biker

Dlouho se nezdržujeme, důvěrně to tady známe a míříme přes vesničky do obce Trnávka. Mají tady totiž ukrutnou zajímavost. Základní škola stojí úplně bokem obce vedle kostela a hřbitova a žáci tudíž mají asi největší školní hřiště na světe. Krásně je to vidět na fotografiích. Koukáme a koukáme, smějeme se a debatujeme jak to asi tady funguje v zimě. No mají tady děti tvrdý režim.

Obec Trnávka má i další zajímavost, před domem č.p. 31 stojí ukrutně starý smírčí kříž. Naschvál volíme trasu tak abych si jej mohl vyfotit. Smírčí kříže se stavěly na místech kde byl spáchaný nějaký závažný - obvykle hrdelní - zločin.

A do třetice ze zajímavostí obce Trnávka. Tak jako je škola úplně bokem obce, stejně jsme překvapeni s umístěním koupaliště, kam nás navigují šipky už ze středu obce. Koupaliště je na samotě u lesa a je vzdáleno od pomyslného středu obce minimálně dva kilometry. Alespoň se ten kdo se chce za parných dnů vykoupat pořádně zapotí cestou a má důvod skočit šipku do vody. Otázkou je co udělá po zpáteční cestě ...

Trnávka                 Trnávka               smírčí kříž

Čeká nás poslední terénní úsek s blátem a stoupáním a potom už sjezd kolem vyhlídky na radarovou stanici nad obcí do Staré Vsi nad Ondřejnicí. Hned v první hospůdce si dáme korbel výýýborné točené kofoly a pomalu se kolem řeky přesouváme k autu.

Cestou sledujeme katastrofální poškození břehů řeky Ondřejnice nedávnou povodní a v jednom místě je dokonce zcela odplavena silnice a řeka vymlela veškerý materiál až k plotu domu. Odhaduji to na takových deset metrů obrovského břehu je pryč. Opravdu těm lidem v blízkosti řeky nezávidím. Dívat se jak voda metr po metru atakuje jejich bydlení a nemoci NIC dělat.

radar                 povodeň                bikes

Dnes jsme poznali pro nás spoustu nových míst a neprojetých tras a to právě na vynálezu zvaném kolo miluji. Umožňuje člověku tato poznání.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na Google Maps Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie