Přechod Pálavy

19.8.2010 - našlapáno 15 km, nastoupáno 595 m

Pavlov - po zelené značce - Dívčí Hrady - po červené značce - Pod Děvínem - Soutěska - Perná rozc. - Klentnice - Sirotčí hrádek - Stolová hora - Kočičí skála - Turold lom - Kozí hrádek - Mikulov

Pálava

Po včerejším delším cyklovýletu máme chuť na jiný druh pohybu a uskutečnit pěší zdolání celé Pálavy. V 9.40 hodin odjíždíme z Mikulova autobusem do obce Pavlov, kterou jsme zvolili jako výchozí místo pro nástup na trasu. Před půl jedenáctou sedíme již v Pavlově před Obecní vinotékou a za malou chvíli již šlapeme po zelené značce na Dívčí hrady, někde také zvané jako Děvičky. Výstup není příliš náročný a tak již za chvíli jsme u zříceniny, která nás zklamala. Naše očekávání bylo větší. Při pohledu zespodu vypadá hrad mnohem zajímavěji.

Pavlov  Cesta na Dívčí hrady  Cesta na Dívčí hrady  Cesta na Dívčí hrady

Čteme si informační tabuli o historii hradu a vzniku jeho jména (do zdí hradu prý byly zazdívány panny aby byl hrad nedobytný) a jdeme po červené značce dále. Za malou chvíli následují další výhledy z Pálavy a to i na opačnou stranu pohoří.

Pavlov               Dolní Věstonice               Pavlov

Po cestě nás zaujme zajímavá rostlina. Její plody vypadají jako mikropapričky. :-) Nyní po dotazu na www.biolib.cz víme že to byl árón východní, jedovatá rostlina. Po cestě je ještě několik výhledů do okolí a potom už scházíme dolů z masívu Děvína do obce Klentnice a po přestávce na točenou kofolu nás čeká výšlap na druhou část Pálavy a to Stolovou horu.

Pálava  Pálava  Pálava  Pálava

Vyrážíme opět po červené značce nahoru a hned v úvodu výstupu na Stolovou horu nás vítá Sirotčí hrádek. Tak jak jsem byl zklamaný Dívčími hrady, tady je to naopak. Při pohledu zespodu z Klentnice se tento hrad tváří jako nenápadná troska na skále. Ale z bližšího pohledu je to právě naopak. Na strmé skále v dokonalé symbióze s kamenem přechází stavební materiál do tělesa zdí hradu.

Sirotčí hrádek     Sirotčí hrádek     Sirotčí hrádek     Sirotčí hrádek

Soutěska mezi dvěma částmi hradu je impozantní a když si člověk pomyslí že tato dvě místa byla přes soutěsku v minulosti spojena, nezbývá než vzdát hold našim předkům. S chutí si prolézáme zříceninu a je to opravdu zážitek. Navíc se nám nabízí neopakovatelný pohled do okolí v popředí s obcí Klentnice.

Sirotčí hrádek     Sirotčí hrádek     Sirotčí hrádek     Klentnice

Samotná Stolová hora je opravdu stolová. Dovedu si představit na jejím vrcholu malé letiště, několik fotbalových hřišť či velký rybník. Opravdu je rovná. Jako stolová :-). Pořizujeme několik snímků a po schůdcích vtesaných do vápence sestupujeme na silnici směr Mikulov.

Stolová hora               Stolová hora               Stolová hora

Hned vedle silnice po levé straně ve směru naší cesty je útvar zvaný Kočičí skála. Jedná se o chráněnou přírodní památku, ale vzhledem že je tak blízko cesty a tím pádem pro všechny velice dobře dostupná, trpí vysokou návštěvností turistů. Však také naši kluci neodolali a vyběhli si nahoru udělat vrcholové foto.

Kočičí skála                   Kočičí skála

Jdeme dále po silnici a poté červená značka uhýbá prudce doprava na vrch Turold. Tento kopec je také samozřejmě z vápence - jak jinak v této oblasti - a na to také málem doplatil. Intenzivní těžba jej málem celý zlikvidovala stejně jako Svatý Kopeček tyčící se nad Mikulovem. Zastavili se s těžbou za 5 minut 12. Obcházíme kopec a vlastně v dnešní době vytěžený lom a přicházíme dovnitř lomu kde je i vchod do jeskynního sytému Turold. Protože už máme v nohou alespoň 14 km,odkládáme prohlídku lomu na jindy, prohlédneme si volně přístupnou expozici hornin a pokračujeme dále.

Turold                Turold               Turold

Jsme ve městě a náš čeká ještě jeden důležitý bod dnešní trasy. Kozí hrádek. Zase šlapeme do kopce a přicházíme na plošinu před Kozí hrádek. Slabší jedinci naší partičky vidí lavičky. A našlapané kilometry se projevují.

Únava               Únava               Únava

Před námi je tedy rozhledna Kozí hrádek a tak po krátkém odpočinku procházíme vytesaným průchodem ve skále a stoupáme točitým schodištěm nahoru na vyhlídku.

Kozí hrádek         Kozí hrádek         Kozí hrádek         Kozí hrádek

Celý Mikulov máme jako na dlani, za mírné vstupné je k dispozici ochotný pán který nám povykládá vše podstané co můžeme vidět v okolí a tak koukáme a koukáme a fotíme a fotíme.

Turold               Mikulov               Ditrichstejnská hrobka

Je to nádhera. Opravdu městečko Mikulov působí velice kompaktním a útulným dojmem. Jak se z výkladu dozvídáme, má Mikulov asi 7 000 obyvatel a v současné době je tady 3 000 míst pro ubytování. Přesto není prakticky šance sehnat ubytování bez několikaměsíční rezervace předem.

Svatý Kopeček               Synagoga               Mikulov

Abych nezapomněl. Pro všechny sběratele turistických známek. Známku Kozí hrádek lze koupit jen a pouze nahoře na věži. Nikde jinde by neměla být k dokoupení. Přicházíme na mikulovské náměstí, (podrobněji nafoceno loni) které se jmenuje !! NÁMĚSTÍ !! a rovnou si jdeme sednout do restaurace na zasloužený pozdní oběd. Dnes si to opravdu zasloužíme.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na Google Maps Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie