Bikování v Oderských vrších

26.6.2010 - ujeto 73 km, nastoupáno 1106 m

Odry - po zelené značce - Dobešov - Údolí Suché - Luboměř - Spálov Spálovský mlýn - poutní místo Panna Maria ve Skále - německy Maria Stein - po modré značce - Čermenský mlýn - Údolí Budišovky - Břidlicový důl - Budišov nad Budišovkou po naučné stezce Břidlicová - Svatoňovice - Čermná ve Slezsku - Klokočov - Klokočov zámek - Vítkov - po červené značce - Kamenka Heřmanice u Oder - Vítovka - Nová Ves - Loučky - Odry

Nad Odrami

Po osmé hodině ranní vyjíždíme z Oder z náměstí a začínáme dupat do pedálů po zelené značce která vede vysoko nad Odry. Tím že zdoláme prvních 250 výškových metrů, se dostáváme do říše větrných elektráren a vysílačů které se nad obcí tyčí. No, jako rozcvička po ránu to nebylo špatné. Projíždíme Dobešovem a stále pomalinku stoupáme. Zanedlouho se na výškoměru objeví číslo 593 a to bude i maximální výška v metrech kterou dnes dosáhneme. Nicméně při pohledu na profil trasy je vidět, že několikrát tuto metu budeme atakovat a to se také projeví na celkových nastoupaných metrech. Za dnešek jich bude úctyhodných 1106 m.

Vjíždíme do lesa a opravdu prudce padáme po velice těžké bahnité cestě plné kamenů a větví stromů. Probíhá tady totiž těžba dřeva a tak koutkem oka můžeme zahlédnout udivené pohledy pracovníků polesí, kdeže se tady ti blázni s koly objevili?? Protínáme napříč cestu 441 a stále po zelené značce stoupáme do Luboměře. Za chvíli jsme na asfaltové cestě a míříme do Spálova. Zde na náměstí zastavujeme u informační tabule a dozvídáme se mimo jiné, že stavba hned vedle je bývalý zámek. No, o zámku mám jinou představu.

Dobešov  Dobešov  Luboměř  Spálov

Stále se držíme zelené značky. Vyjíždíme ze Spálova a chystáme se na sjezd ke Spálovskému mlýnu. Tento sjezd miluji a zároveň z něj mám obrovský respekt. Je to nejprudší asfaltový sjezd který jsem kdy jel. Má obrovskou sílu, táhne Vás dolů nemilosrdně. Zároveň je cesta relativně úzká. Nechat to rozjet nad míru a udělat malou chybičku tady dozajista znamená katastrofu. Pokud by bylo zajištěno že do protisměru nevyjede auto a že na cestě nebude díra, či jiná nečekaná překážka, odhaduji, že rychlost ve sjezdu i na horském kole by byla celkem bez problému přes 80km/hod.

Po dojezdu saháme na ráfek zadního kola - nejde na něm udržet ruka a s předním je to jen o málo lepší. A ještě zajímavost ilustrující o jaký sešup se jedná. Honza měl tepovku i do prudkých kopců v terénu které jsme dnes stoupali maximálně kolem 190 tepů/min. Po dojezdu z tohoto kopce dolů mu na displeji svítí číslo maximání tepovky 201!!! Hezký adrenalinový zážitek.

Jsme v údolí. Je to pravděpodobně nejznámější místo Odeských vrchů. Tady kousek od Spálovského mlýna se nachází posvátné místo Panna Marie ve Skále. Německy Maria Stein. V okolí jsou i restaurace a ubytování a množství chat. Celá lokalita je také známá a využívaná pro tábory pro děti.

Panna Maria ve Skále                Panna Maria ve Skále               Hotel Maria Skála

K místu se váže pověst o vojácích skrývajících se před švédskými dobyvateli. Ukryli se ve skále a když poslednímu který z nich přežil bylo nejhůře a umíral žízní, vytryskla ze skály voda. Od té doby je pramen prohlášen za svatý.

Ve skále je socha Panny Marie, lavičky a informační tabule poskytující mnoho informací o místě a jeho historii. My jsme měli dokonce to štěstí, že jsme mohli vidět probíhající bohoslužbu přímo na tomto místě.

Panna Maria ve Skále                 Panna Maria ve Skále

Svačíme tady a nabíráme si vodu do bidonů přímo z posvátného pramene. Opouštíme zelenou značku a nastupujeme na modrou značku. Té se budeme držet až do Budišova nad Budišovkou. Opět stoupáme, tentokráte ale jen na vrstevnici vedoucí nad údolím a tokem řeky Odry. Po nějaké době si vychutnáváme bikerskou lahůdku - lesní stezku - úzkou, ale relativně bezpečnou, lemovanou stromy a sklánějícími se větvemi. Míjíme rekreační středisko Hadinka a po nějaké době sjíždíme k Čermenskému mlýnu. Kolem nás ve svazích vystupují mohutná ložiska břidlice a nad nimi jsou posazené chatky. Samotné okolí Čermenského mlýna je chatová oblast a je tady velice útulně. Vlastně přímo malebně. Děláme si tady přestávku, něco fotíme a poté již pokračujeme dále.

Čermenský mlýn   Čermenský mlýn   Čermenský mlýn   Čermenský mlýn

Čeká nás starý břidlicový důl. No starý. Vlastně v roce 2003, kdy jsem tuto trasu jel poprvé byl ještě funkční, vedly tady ze štoly koleje, hospodářské a obslužné budovy byly funkční. Níže můžete vidět jak to tam vypadá dnes. Z místa je vlastně piha na kráse dnešní trasy. Na detailnějším fotu vlevo od rozbořené budovy je vidět vchod do štoly ze kterého vedly obslužné koleje.

Břidlicový důl                 Břidlicový důl

Přijíždíme do Budišova nad Budišovkou. Přejíždíme přes pozoruhodný kamenný most na náměstí a míříme přímo do restaurace, kde jsme se zastavovali i v minulých letech. Dalo se jíst ve dvoře, kola pěkně v dohledu. Již v roce 2003 píšu o tom že nás servírka vítá slovy co vše na jídlo nemají. Asi to v průběhu let vylepšili, neboť teď se hned ve dveřích servírka ptá co budeme chtít. Když ji informujeme že jídlo, evidentně se jí to nelíbí a zaskočí jí to a říká, že toho moc nemají. Dobrá. Ptám se kde jinde se dá v okolí najíst. Neví. Ptám se jí jestli v autocampu, který jsme míjeli hned po vjezdu do obce budou něco mít a to se jí hned rozzáří oči a přikyvuje: "Ano,ano, tam mají mnohem více jídel než máme my!" Raději nevyzvídám proč nám alespoň nenabídla co mají u nich. Asi by museli vařit a pracovat. My ovšem budeme do budoucna vědět, že restaurace na náměstí "U Albrechta" NIKDY VÍCE!

Budišov nad Budišovkou   Budišov nad Budišovkou   Budišov nad Budišovkou   Autocamp Budišov nad Budišovkou

Občerstvujeme se tedy v autocampu a po Naučné stezce Břidlicová projíždíme Svatoňovicemi. Dále projíždíme Čermnou ve Slezsku do Klokočova. Tady se speciálně jedeme podívat na bývalý zámek, který nyní slouží jako LDN. Je v hrozném stavu a vedle něj jsou přistaveny novodobé budovy sloužící také jako LDN. Odjíždíme tedy do Vítkova. Dominantou Vítkova viditelnou snad ze všech stran je kostel Nanebevzetí Panny Marie. Působí opravdu úctyhodným dojmem. Koukneme se na náměstí Jana Zajíce, fotíme kostel a jedem dále po červené značce.

Vítkov       Vítkov kostel       Vítkov kostel       Vítkov náměstí

Vymotáváme se z Vítkova a lesem a polem prudce stoupáme. Začínáme toho mít dost, ale sebevědomí nám zvedá fakt, že je to poslední významné dnešní stoupání. Vjíždíme do obce Kamenka a jedeme do Heřmanic u Oder. Na těchto místech jsou úžasné výhledy dolů na Fulnek, Ostravu, Beskydy. Připadám si jako na nějaké stolové hoře někde v Jižní Americe. Za Heřmanicemi nás čeká ještě jedna nečekaná přírodní zajímavost. Je to jezírko Mořské oko. Jedná se o bývalý zatopený břidlicový důl. Hloubka jezírka ač se to nezdá je údajně 6 metrů.

Prudce po červené značce padáme lesem do obce Vítovka a odsud již po krásné cyklostezce sjíždíme k železniční stanici Nová Ves. Tady nás zaujme ultra moderní dům stojící v naprosté blízkosti božích muk. Djóóó, to jsou kontrasty.

Krajina                Mořské oko                Kontrasty

Opět protínáme cestu číslo 441 a tady po cyklostezce vedoucí kolem řeky Odry pohodově dojíždíme do Oder na náměstí.

Odry                Odry                 Odry

Můj osobní názor a hlavně pocit je ten, že toto je jedna z nejpěknějších a nejatraktivnějších tras, které jsem v okolí kdy jel.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na Google Maps Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie