80 kilometrů z kopce !!

12.6.2010 - ujeto 78,5 km, nastoupáno 557 m, sestoupáno 1096 m

Frenštát pod Radhoštěm - Trojanovice - Ráztoka - Pustevny - po červené značce - Mořské oko - Maňáky - Martiňák - Bařiny - po žluté značce - Podolánky - Horní Čeladná - kaple Cyrilka - po modré značce Kunčice pod Ondřejníkem - Čeladná - Pstruží - Frýdlant nad Ostravicí Metylovice - Palkovice sjezdovka - Zelinkovice - Lysůvky - Staříč - Fryčovice - Brušperk - Stará Ves nad Ondřejnicí - Proskovice - Stará Bělá Ostrava

Pustevny

Vydali jsme se na tuto oblíbenou trasu jako již dvakrát předtím v loňském roce z nádraží Ostrava - střed vlakem odjíždějícím v 6.51 hodin. V Ostravě - Kunčicích přistoupil ještě Pavel a byli jsme kompletní. Počasí bylo nádherné a již od samého rána jsme v krátkém rukávu.

Celá trasa je vymyšlena tak, že se s maximální podporou dopravních prostředků dostaneme co nejvýše do Beskyd a poté již sjíždíme prakticky pořád z kopce do Ostravy. Samozřejmě že úplně pořád z kopce to není, ale při pohledu na graf trasy je jasně vidět o čem tady píšu.

Pohoda a nálada byla už ve vlaku výborná, fotíme se dokonce i s Kim Ir Senem a v 8.12 hod. již odjíždíme z Frenštátu pod Radhoštěm na kole s cílem Trojanovice - Ráztoka, dolní stanice lanovky na Pustevny. Je to sice jen něco přes 5 kilometrů, ale zato pořád do kopce a tak nastoupáme prvních 190 metrů.

Bikeři ve vlaku  Bikeři ve vlaku  Frenštát pod Radhoštěm  Vláček k lanovce

Při průjezdu přes parkoviště, které je asi 500 metrů pod lanovkou nás míjí vláček, který veze super lenivé turisty až přímo k lanovce, aby nemuseli ani ten kousek pěšky. Tady se Pavel rozhoduje, že nahoru nepojede lanovkou a míří si to na odbočku na Knížecí cestu, asfaltku, která vede taktéž na Pustevny. Žertuje že přijede jen chvilku po nás a tak debatujeme jak dlouho jej tam asi budeme čekat.

Lanovka jezdí každou hodinu, pro nás je aktuální čas 9.00. Kupujeme si lístek, 60 Kč za osobu a k tomu za kolo 15 Kč. Takže svezení pro jednoho za 75 Kč. Na této lanové dráze je zajímavé, že v určité části trasy - díky členitosti terénu - vede při cestě nahoru z kopce!!

lanovka Ráztoka   lanovka   lanovka   lanovka Pustevny

Vystupujeme z lanovky a před námi se zjevuje PAVEL!! Už je nahoře. Celou cestu což je 5,5 kilometru a 400 výškových metrů ujel za skvělých 35 minut. Pravda je nějaký navlhlý a schvácený, ale po takovém výkonu se není co divit. Sedáme k bufetu, dáváme si občerstvení a za nádherného počasí si užíváme klid, který tady v tuto časnou hodinu ještě panuje. Turistů je zatím opravdu minimálně. Nasedáme na kola a vyrážíme vstříc ukrutně dlouhému sjezdu až do Ostravy.

Pavel   Pustevny   Pustevny   Mořské oko

Začínáme ostře prudkým terénním sjezdem a následuje krásná technická pasáž až do doby než navážeme z turistické značky na asfaltku která klesá a klesá až k chatě Martiňák. Cesta po této asfaltce je parádní. Jedeme rychle a otevírají se nám výhledy do údolí řeky Bečvy a na protější hřeben Beskyd.

Beskydy                     Bikeři                      Martiňák

Od chaty Martiňák kde jsme měli přestávku se malinko vracíme zpět na rozcestí Bařiny. Tady se chytáme žluté značky a zase padáme těžkou, povodněmi zlikvidovanou cestou dolů až na Podolánky. Sjezd je to parádní, místy náročný. A následuje opět, co jiného než dlouhý sjezd. Jedeme po silnici údolím Čeladenky, cesta je na mnoha místech zúžená zábranami, drtivá povodeň naprosto podemlela cestu a doslova vykousala do svahů velké díry. Míjíme kapli Cyrilku na Horní Čeladné a točíme doleva z hlavní cesty na spojku vedoucí přes golfové hřiště do Kunčic pod Ondřejníkem.

Kousek za golfovým hřištěm musíme zastavit a vyfotit si opravdu nezvyklý dům. Vypadá velice zajímavě, ale k Beskydám se nějak nehodí, nebo co :-).

rozcestí Bařiny                 Beskydy                   Cyrilka

Nyní projíždíme dále vrstevnicí přes Pstruží nad Frýdlantem a padáme do Metylovic. Za obcí, kousek před Palkovicemi je lyžařská sjezdovka. Kupodivu se dnes nelyžuje, ale hospoda U Kožucha je otevřená a tak se rozhodujeme že se zdržíme na oběd. Slunce pálí a tak s jídlem a odjezdem nijak nespěcháme.

Dům                 sjezdovka Palkovice                U Kožucha

Vedro začíná být úmorné, jedeme dále a když odjíždíme z pauzy kterou jsme si dali ve Staré Vsi nad Ondřejnicí v restauraci U Mlýna kde mimochodem mají úžasně dobrou točenou kofolu, mi ukazoval teploměr pěkných 47 stupňů Celsia byť na slunci. Přepravujeme se tedy co nejkratší cestou do Ostravy a večer doma za zvuků silné bouřky si lebedíme jak že nám to dneska pěkně vyšlo.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na Google Maps Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie