Beskydská svařákovka

14.11.2009 - našlapáno 11 km

Frýdlant nad Ostravicí - Malenovice - restaurace Borová hotel Rajská bouda - rozcestí U Korýtka - dřevěnice (restaurace) U Veličků - rozcestí Albínovo náměstí - dřevjanka (restaurace) U Zbuja hotel Sepetná - Ostravice - Hostinec U Řeky

Kostel v Malenovicích

Po velice dlouhé době nevlídného počasí, kdy léto rovnou skočilo do zimy, tvářila se konečně sobota tak, že bude pěkně a my vyrazili do Frýdlantu nad Ostravicí. Po vystoupení z vlaku jsme hned zaznamenali kuriozní věc. Potřebovali jsme jít na WC a zjistili jsme, že je zavřeno a klíče jsou ve vestibulu u pokladny. Za chvíli vítězoslavně odcházíme od pokladny s klíčem za poplatek 8 korun a k tomu se "Vstupenkou na WC" !!!!! Nutno dodat, že tak luxusní toalety jsem na nádraží ještě neviděl.

Od nádraží vyrážíme po modré značce směrem na Malenovice. Modrá obloha a svítíci slunce na doprovází a tak plni dobré nálady přicházíme k nově rekonstruovanému Obecnímu úřadu, kde vedle je také novotou zářící dětské a naproti se staví nový Obecní dům. Malenovicím se evidentně daří a tak vedeme diskuze jak asi konkurenci nového Obecního domu v budoucnosti ustojí hned za rohem stojící restaurace Borová. Je to klasická hospdoda kde se vaří a dlouholetý orientační bod Malenovic. Restaurace je ještě zavřena a tak si sedáme na lavičku a svačíme.

Čekání na vlak                restaurace Borová                hotel Rajská bouda

Tady se odpojujeme od modré značky a pokračujeme dále po žluté značce až přicházíme k hotelu Rajská bouda. Provádíme pouze venkovní obhlídku, vevnitř se totiž chystá svatba a pokračujeme dále už lesní cestou dále směrem k restauraci U Veličků. Kousek za hotelem Rajská bouda začíná přibývat sněhu a spolu s prudkým stoupáním ho rychle přibývá. Chvilinku se zastavujeme na rozcestí U Korýtka, čteme si informační tabule o zbojníkovi Ondrášovi, který tady v okolních lesích měl sídlit a už kamenitou cestou po které stékají potoky vody z tajícího sněhu stoupáme výše a výše. K vodě se přidávají zbytky sněhu a všudepřítomné bláto.

Naštěstí nás již vítá seskupení několika dřevěnic z čehož jedna slouží jako restaurace. Jsme U Veličků. Vstupujeme dovnitř, je beznadějně plno, ale nám to nevadí, kupujeme si svařák a sedáme si na lavičku u vedlejší dřevjanky. Je nádherně teplo (pokud má člověk zimní bundu) a tak si užíváme listopadové venkovní posezení obklopeni sněhem.

U Veličků   Rozcestí U Veličků   Svařák U Veličků   U Veličků

Od Veličků jdeme mimo značenou trasu vpravo mezi dřevěnice na spojku na cestu vedoucí k rozcestí nazvané Albínovo náměstí. Je to asi nejhorší úsek co se povrchu cesty týká. Sníh taje a po cestách se valí voda a nám se začíná objevovat vlhkost v botách. Přicházíme na Albínovo náměstí a jsme na nejvyšším bodě trasy. Je tady souvislá 20-ti cm pokrývka sněhu. Napojujeme se na modrou značku, ale po ní jdeme jen kousek. Hned odbočíme a asi po 200 metrech nás totiž vítá dřevjanka U Zbuja.

I tady je plno lidí, sedí venku jako v létě. Díváme se dovnitř a stěstí nám přeje, právě se uvolňuje stůl a tak sedáme, zouváme si boty, objednáváme fazolačku a svařák. Se zájmem pozorujeme vedlejší stůl, kde parta lidí hovoří o tom jak za chvíli už musí vyrazit na Lysou horu, ale že ještě panáka si dají. Zvláště jeden z nich, kterému říkají Schumacher sotva hovoří, ale objednávání organizuje zdatně. Před 14.00 odcházíme a partička stále sedí. No nevím, jak to dopadlo, ale pokud vůbec odešli, čekala je cesta ve tmě dolů z Lysé hory a to mohla být celkem veselá podívaná.

Odbočka z modré značky ke Zbujovi                U Zbuja                U Zbuja

Odcházíme zpět na modrou značku a již stále klesáme dolů. Míjíme sjezdovku Ostrá a za ní po nějaké době modrá značka odbočuje vpravo do lesa a my pokračujeme po asfaltové cestě dolů a přicházíme k hotelu Sepetná. Protože nechceme využít bazén ani další relaxační služby které se tady nabízejí, napojujeme se na červenou značku, která nás vede dolů do obce Ostravice. Hned zkraje zastavujeme v Hostinci U Řeky, která je naším častým cílem při našich cyklovýletech do Beskyd a objednáváme si svařák a každý dle chuti oběd. Chvíli sice trvá než si nás obsluha všimne, ale jídlo máme naopak v cuku letu připraveno.

Venku se začíná šeřit, krásný den končí a teď již hurá na nádraží a směr domov.

Data z trasy ke stažení
Profil trasy z HAC4 Trasa na Google Maps Trasa ve formátu *.kml Trasa ve formátu *.gpx Kompletní fotogalerie